Ordern är i sin helhet värd 70 miljoner dollar, strax under 700 miljoner kronor i svensk valuta och omfattar traktionssystem med integrerad kraftförsörjning och transformatorer för 80 tågsätt i tre länder, däribland Sverige, byggda av den schweiziska tågtillverkaren Stadler.
Utöver de 33 tågsätten som Mälab ska sätta i trafik omfattar ordern även tåg till Schweiz och Ungern.
Annons
Enligt ett pressmeddelande från ABB ger traktionsutrustningen "mer kraft och ökad tillförlitlighet, i synnerhet under tuffa nordiska vinterförhållanden".
Annons
Som tidigare nämnts kommer de 33 tågen att med start år 2018 sättas i trafik på följande linjer:
Örebro-Arboga-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala och omvänt.
Hallsberg-Katrineholm-Stockholm och omvänt.
Norrköping-Nyköping-Stockholm och omvänt.
Sala-Västerås-Eskilstuna-Katrineholm-Linköping och omvänt.
Tågen är fyravagnars tvåvåningståg med 105 meters längd vardera, med cirka 340 fasta sittplatser per tåg utöver fällstolar.
Topphastighet 200 kilometer per timme och möjlighet att multipelkoppla upp till fyra tågsätt.
I normaltrafik körs tågen antingen enkla eller två och två, alltså med cirka 680 fasta sittplatser på 210 meters längd.
Läs också: Fler tåg till Stockholm – storsatsning på söndagar
Jan Ernheimer
021-19 92 04
jan.ernheimer@mittmedia.se