Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Köping

Insändare
Statens ansvar att Mälarprojektet fullföljs

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Muddringen av Köpings hamn är en stor investering för kommunen. Om staten slirar på sin del av Mälarprojektet är det delvis pengar i sjön, menar kommunstyrelsens ordförande i insändaren.

Bild: Lennye Osbeck

Annons

Trafikverkets förslag till nationell transportplan är presenterad och ute på remiss. Där finns inte Hjulstabron med!

I och för sig är den med på listan men den är gulmarkerad. Det innebär att den inte är finansierad av staten. Detta trots att den är en förutsättning för mer/större fartyg till hamnarna i Mälaren.

I Köping (och i Västerås) har många miljoner satsats på en utveckling av hamnområden, förstärkning av kajer och muddring av farleden. Detta har kommunerna gjort i samförstånd med staten. Kommunerna gör sin del i hamnarna mot att staten investerar i slussen i Södertälje, fördjupning av farleden plus ombyggnad av Hjulstabron.

Annons

Annons

Vi vädjar att regeringen tar ansvar för sin del av överenskommelsen.

Tills vidare tvingas Köpings kommun att hålla inne de utlovade pengarna till slussbygget i Södertälje. Infrastrukturminister Thomas Eneroth har uttalat att han kan komma att göra förändringar i planen. Från Köpings kommun ber vi att staten lägger in Hjulstabron och markerar den som grön i planen innan den fastställs.

Projektet måste slutföras och alla parter behöver ta sin del av insatserna. För miljön, för skattebetalarna och för de som ska/vill/behöver transportera gods på sjön.

Annika Duàn (S)

Kommunstyrelsens ordförande i Köping

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy